A:n lapset lähtivät äitinsä kanssa lomareissuun. Omat lapseni ovat isällään. Minä olen lomalla ja A:llakin illat vapaat.

Tämä on ensimmäinen kerta muuttoni jälkeen, että minulla on tosiaan kokonainen viikko vapaata töistä niin, etteivät lapset ole luonani. Tämän päivän aikana viisi kaveriani sekä siskoni ovat soittaneet, että tehdäänkö jotain, kun kerran olen lomalla ja ilman lapsia. Vapaa-ajanongelmia ei siis liene.

Olemme hehkuneet A:n kanssa jo koko menneen viikon siitä kaikesta kahdenkeskisestä ajasta, mitä meillä on edessä. Alku ei ole kovin lupaava. A on iltatöissä. Huomisillaksi minut olisi kutsuttu kaverin luokse kylään, mihin en tosin lupautunut vielä. Keskiviikkoiltana olen menossa kaverini kanssa uudenvuoden ruokaostoksille. Vietämme siis uuttavuotta kaveripariskunnan kanssa ja suunnitelmissa on tehdä kauhea määrä erilaisia pikkupurtavia ja vetää överit. Siis ruualla. Varsin runsaaksi ei siis näytä jäävän tämä kahdenkeskinen aika.

Olen huomannut tässä viimeisen puolen vuoden aikana, että olen aika kova täyttämään kalenteriani. Minulla on säännöllisiä harrastusmenoja kahdesti viikossa ja lisäksi bänditreenejä viikonloppuisin. Kävisin kauhean mielelläni kuntosalilla, mutta siihen ei repeä aikaa enää millään. Harrastukset olemme saaneet lomitettua X:n kanssa siten, että minä vapautan hänet kerran viikossa omaan harrastukseensa silloin, kun lapset ovat hänellä ja hän  puolestaan kerran viikossa minut, kun lapset ovat minulla. Toinen viikottainen harrastukseni on sellainen, että pysyn hommassa mukana, vaikka käynkin siellä vain joka toinen viikko.

Meillä menikin A:n kanssa menot ja lapset melko tehokkaasti ristiin alkusyksystä. Perjantai-ilta oli ainoa arki-ilta, kun kummallakaan ei ollut mitään. Muutoin aina jommallakummalla oli lapset tai minulla harrastusmeno. Haluan nyt samantien korostaa, että lapset eivät missään tapauksessa ole mikään "meno" tai riesa, eivät suinkaan. Mutta koska olemme sopineet, ettemme aivan valtavasti hengaile yhdessä lastemme aikana, ovat nämäkin illat listattu varatuiksi. Nyt loppusyksystä A sai sovittua exänsä kanssa yhden illan vaihtamisesta siten, että hänellä on lapset minun harrastusiltanani. Niinpä saimme edes yhden yhteisen illan.

Olemme puhuneet paljon siitä, mitä haluamme tehdä "vapaa-ajallamme". Tavallisimmin kumpikaan ei halua näiltä illoilta mitään erikoista. Kenties muutoin niin hektisen elämän vastapainona onkin tärkeää juuri paikalleen rauhoittuminen. Että laitetaan iltapalaa ja linnottaudutaan viltin alle sohvalle kylki kyljessä. Siinä akut latautuvat taas viemään viikon kunnialla loppuun saakka.