Miten vaikeaa voi olla opettaa kolmas- ja neljäsluokkalaisille mulliaisille murtolukuja. Jaa nimittäjällä, kerro osoittajalla. 3/4 on vähemmän kuin itse luku. Piirretään kuvioita, pizzoja, piirakoita ja jaetaan niitä kavereille. Jos pizza jaetaan neljään palaan ja Maiju, Ninni ja Heikki saavat kukin yhden palan, montako palaa jää? Kuinka suuri osa pizzasta tuli syödyksi? ("2/4, koska Ninni ei tykkää pizzasta!")

Vein eilen luokkaan pussillisen nallekarkkeja. Laitoin pöydälle 27 karkkia ja niitä sitten alettiin jakaa kolmasosiin. Sujui muuten yllättävän helposti! Hassua, miten voikin olla, että jos paperilla kysytään, paljonko on 1/3 27 karkista, ei vastausta tahdo löytyä, mutta joka ainoa osasi kyllä jakaa kolmen hengen ryhmissä karkit tasan. No joo, konkretia opettaa. Ja herkuttelu.

Koululaisena en ollut koskaan mikään matikkafani, jos kohta en oppiainetta inhonnutkaan. Olin läpi peruskoulun sellainen tasainen kasin oppilas. Patalaiska kasin oppilas. Pienellä viitseliäisyydellä olisin kyllä pärjännyt kiitettävästikin. Seiskaluokkalaisena pärjäsin hetken aikaa tosi hyvin, koska meillä oli nuori ja hyvännäköinen matikanopettaja. Miespuolinen siis. Lukiossa valitsin optimistisesti pitkän matikan. Sain sen rämmittyä mitenkuten läpi, mutta töitä se vaati.

Kun sitten aloin opettaa peruskoulussa, piti matikkaan alkaa suhtautua eri tavalla. Innostuin suunnattomasti matikasta. Mitä hankalammalta se lapsista tuntuu, sen hauskempaa opettaminen on. Kun hankalaan asiaan syntyy viimein oivallus, on se palkitsevaa sekä lapselle että opettajalle. En tiedä, ovatko metodini aivan sieltä yleisesti hyväksytystä päästä. Pidin kasiluokkalaisille tytöille tukiopetusta yhtälön laskemisesta. Ongelmana tuntui olevan, etteivät tytöt meinanneet millään käsittää, miksi laskussa oli jotain ihmeellisiä x-kirjaimia. Ja että kuka keksi sotkea kirjaimet ja numerot keskenään. Ja että mitä järkeä koko hommassa noin yleensäkään on. Avattiin hommaa sitten sen kautta, että jos on suklaakakkuohje, jossa on neljä kananmunaa, mutta sinulla on vain kolme, voit silti yhtälön laskemisen avulla tehdä sen suklaakakun. Laskimme ainekset ja teimme kakun. Tytöt oppivat mainiosti ja ope sai kakkua.

Tällä laskutoimituksella sain kyllä oppilailta huulen pyöreäksi: Antilla on kolme lasta, Liisalla neljä. Yhteensä heillä on siis kuusi lasta. Kuinka tämä on mahdollista?