Kotihoidontukea ei voida myöntää ns. etävanhemmalle.

Poikieni osoite on isällään sellaisesta järkisyystä, että hänellä ei ole puolisoa. Näin ollen päivähoitomaksut ovat puolet pienemmät ja hän saa lapsilisän korotettuna. Tämä seikka tekee minusta etävanhemman, eli vanhemman, jonka luona lapset eivät asu virallisesti. Virallisesti meidän kahdeksanhenkinen perheemme on kolmihenkinen, sillä Jonnan ja Joonaksen osoite on äidillään samasta syystä, kuin poikien osoite isällään.

Joku sanoisi, että huiputtamista ja etuuksien väärinkäyttöä. Minä sanoisin, että järjen käyttämistä. Lapset asuvat molemmissa kodeissaan yhtä paljon, joten yhtälailla petkuhuiputusta olisi pitää osoite meillä, maksaa joka ipanasta täydet hoitomaksut pienemmällä lapsilisällä. Nythän systeemin nimi on se, että lähivanhemmat saavat lapsilisät ja maksavat niistä rahoista hoitomaksut. Lyhyelläkin matikalla pystyn kyllä laskemaan, että lapsilisästä jää rahaa yli vielä hoitomaksun jälkeenkin ja se "ylimääräinen" raha jää sitten sinne toiseen talouteen. Ehkä se on siinä mielessä oikeudenmukaista, että aikuisia ja aikuisen tuloja on vain yksi. Meillä on kaksi. Tosin lapsiakin on kaksinkertainen määrä.

En minä jaksa enkä viitsi rahasta taistella. Näillä pärjätään, eikä rahasta ole tarvinnut järin paljoa riidellä. Vähän napisen itsekseni välillä sitä, että kaikki hankinnat menevät aina meidän pussistamme. Luistimet, sukset, talvipuvut, kaikki. Välillä siirryn ruinauslinjalle ja pyydän Kaitsulta puolikasta summaa jostain kalliimmasta hankinnasta. Olen kuitenkin äärettömän huono pyytämään rahaa. Jos aikuinen mies ei älyä, että lapselle ilmestyneet sukset tai haalarit eivät ole pudonneet taivaalta, niin en taida voida sille mitään.

Ja jos en ihan väärin muista, Kaitsu osti Artulle uuden polkupyörän toissakesänä.

Se, miksi raha-asia tuli näin esille johtuu siitä, että hain Elville kotihoidontuen kesäksi. Noin periaatteessahan Artusta ja Nikostakin olisin voinut saada jonkunlaisen nimellisen korvauksen, mutta koska heidän osoitteensa on isän luona, olen vain pahainen etävanhempi, joka ei ole tukea ansainnut. Etävanhempi, joka viettää lastensa kanssa koko kesän. Lapset näkevät tällöin lähivanhempansa joka toinen viikonloppu. Ei auta valittaa. Mitäs olen niin huono ihminen, että en saanut aikanaan liittoani pysymään kasassa. Mitäs erosin. Ja mitäs menin valitsemaan opettajan ammatin, jossa saan olla lomalla koko kesän. Mitäs en pakottanut poikieni isää vaihtamaan alaa, jotta hänkin voisi olla koko kesän kotona lasten kanssa.

En ole pahoillani sen nimellisen rahan vuoksi, jonka menetän. Olen pahoillani siitä, että minut on lokeroitu samaan loossiin kuin tuttavani lasten isä, joka ei halua nähdä lapsiaan ollenkaan. Etävanhempi, etäällä lapsistaan, etäällä lastensa elämästä.

Ymmärrän erittäin hyvin, ettei lapsella voi olla kahta osoitetta. Tuskin kukaan aikuinenkaan haluaisi moista juurettomuutta. Postit kulkisivat minne sattuu. Jotenkin toivoisin, että vuoroviikkovanhemmat voitaisin määritellä omana ryhmänään, eikä käytettäisi enää käsitteitä etä- ja lähivanhempi. Vuoroasuminen on yleistynyt viime vuosina paljon ja jatkaa yleistymistään. Vie silti varmasti vielä vuosikymmeniä, ennen kuin vuoroasuminen tunnustetaan virallisesti omaksi huoltajuusmuodokseen. Yhteishuoltajuus sentään on jo olemassa, onneksi.

Huomaan, että yleensä oletetaan lasten osoitteen olevan äidin luona. Olen kuullut niinkin mieltäylentäviä arvioita, kuin että olen hylännyt lapseni, kun he eivät asu luonani. Niinpä. Olen päättänyt, että en jauha kenenkään kanssa näistä, enkä puolustaudu. Jos haluaisin, voisin kaivaa esille kalenterin ja näyttää, että lapseni ovat vuoden 52 viikosta minun luonani 31 viikkoa, koska opettajana minä olen se, jolla on mahdollisuus olla lasten kanssa kesä-, syys-, hiihto- ja joululomat. Nimenomaan mahdollisuus, ei velvollisuus. Olen enemmän kuin kiitollinen siitä, että saan viettää nämä ajanjaksot lasteni kanssa, eikä heidän tarvitse koskaan viettää loma-aikoja vieraassa päiväkodissa, koska oma ei ole auki.

Ehkä juuri tästä syystä lokeroituminen etävanhemmaksi satuttaa.